Is de Vespa Elettrica een stap verder of juist terug?

Als we aan Vespa scooters denken, dan klinkt die ronkende motor ons al direct in de oren. Het geluid van een Italiaanse espresso machine die anabole steroïden heeft geslikt, dat pruttelen van een benzinemotor die bij het optrekken ontzag wekt. Vergeet het maar, want ook Piaggio doet nu mee aan de trend in e-scooters met de Vespa Elettrica. Is dit de toekomst van de originele retro scooter, of is het gewoon een fase waar Piaggio doorheen moet?

 

Wat is de Vespa Elettrica?

Wat betreft het design lijkt de nieuwe Elettrica veel op de huidige Primavera. Het grootste zichtbare verschil is de zilver grijze kleurstelling met futuristische accenten, aan de binnenzijde is de bekende 4-takt motor vervangen door een elektromotor die een piekvermogen van 4.0kW biedt. De elektrische aandrijving is krachtiger dan de standaard 50cc benzinemotor, waardoor je in POWER modus razendsnel optrekt zonder een geluid te maken. Ook hier is er keuze voor een snorscooter (25 km/u) en een bromscooter (45 km/u). Bij de snorscooter zit je met pakweg vijf seconden al op topsnelheid, toch wel indrukwekkend voor een scooter ‘met batterijen’.

 

Waarom overstappen naar elektrisch?

We hebben het net al gehad over het geluid van een benzinemotor, dit is toch een deel van de ervaring wanneer je op een gemotoriseerde tweewieler rijdt. Van een Harley Davidson tot aan een Vespa Sprint, ze hebben allemaal een karakteristiek geluid. En dat missen we natuurlijk bij de Vespa Elettrica. Nou ja, we missen dit even, tot we vroeg in de ochtend wegrijden en een keer laat in de avond thuiskomen. De honden slaan niet meer aan, er zijn geen baby’s in de buurt die beginnen te huilen. De omgeving lijkt wel happy met zo’n stille motor. De geur was het eerste waar we overheen zijn gestapt. Hoewel we in eerste instantie die benzinelucht misten in ons dagelijks ritueel, rook het plotseling een stuk frisser in de garage. Dat we gewoon thuis konden laden was ook ideaal, en dat zonder een speciale laadpaal of krachtstroom aan te leggen. De scooter rijdt verder als een zonnetje, en start zelfs met koud en nat weer.

 

Zijn er ook nadelen aan een e-scooter?

Het gebrek aan sleutelen is het eerste wat een scooter liefhebber zal opvallen. Er zijn aanzienlijk minder bewegende onderdelen. Dat is een voordeel omdat er veel minder stuk kan gaan, het is wel jammer dat je niet even wat kunt sleutelen aan de scooter. De focus ligt echt op rijplezier, en minder op de sleutelaars. Laden duurt langer dan tanken, dat is logisch. De Elettrica heeft wel een snellaad functie, zo wordt de accu met enkele uren tot 80% opgeladen. Dat is uniek bij e-scooters, dit zie je alleen op high-end smartphones en luxe elektrische auto’s. De laatste 20% gaat langzamer om de accu te sparen. Over de actieradius hebben we niets te klagen trouwens, hoewel je minder kilometers kunt rijden op een volle accu dan op een volle tank, zul je met normale ritten echt niet halverwege het woon-werkverkeer langs de weg komen te staan.

 

Het is even wennen, die stilte om je heen. Maar we kunnen altijd nog een geluidsbestand van een ronkende motor spelen op het Piaggio Multimedia Systeem. Wij verwelkomen de toekomst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *